söndag 11 december 2011

Mysdag på Jutis och så en reflektion över varför vuxna inte löser mobbningsfrågan... jo, det finns så många VUXNA MOBBARE!

Godkväll!

Vi har haft en så´n där underbar dag igen. Alla tre grabbarna har tävlat. Lukas har debuterat, hans livs första hopptävling. Joorå, det kan låta löjligt med 30 cm, men det är stort av alla barnen bara att styra rätt, hålla igång sin häst och rida alldeles själv på en stor tävlingsbana, komma ihåg alla hinder i rätt följd, passera start- och mål-linje, rida fram sin häst, hoppa fram före start… Det är faktiskt en hel vetenskap och alla små barn var rent fantastiska! 

Alla måste bidra

Joorå, de äldre bröderna tog med sina ponnyer också. Å så var det till att hjälpa till. Bra att barnen får lära sig tidigt att hjälpa till, att de lär sig att det inte blir någonting om inte alla ställer upp. Emil har startflaggat och Adam har delat ut rosetter och choklad till alla små barn efter avslutade ritter.

Jo, jag tycker att det är en bättre social fostran i ridklubben än i några andra föreningar där barnen varit delaktiga.

Jag blir mörkrädd när jag tänker på en fotbollsförening någonstans i Skaraborg i vilken min svärmor stretat och städat omklädningsrum under alla år. Stora starka karlar som inte städar upp skiten efter sig. Bedrövligt dåligt!

Joorå det har 60+ -kvinnorna gjort ideellt, år efter år, en massa härliga damer som spelat fotboll ialla år. Men varför har bara dom städat, då? 

”Näe”, sa jag till henne för ett antal år sedan: ”Nu slutar du väl med det där...?, gubbarna får väl för farao städa sina omklädningsrum själva!”

Funkar det i en ridklubb så funkar det väl i fotbollen!

Igår var det full fart på ALLA klubbmedlemmar inför dagens tävlingar, stora som små hjälpte till. Mina grabbar sopade läktarna ihop med flera andra barn, en del barn bar bommar, de vuxna skurade toaletter, fixade tävlingsbanan, harvade ridbanan, förberedde för enklare servering i kafeterian osv…

Näe, jag köper inte den gubbmentalitet som tycks fortsätta ner i åldrarna, generation efter generation. Varför då? 

Grabbar, säger jag - ska vi ha nån förening eller ska vi inte?

Då hjälper ni till, punkt slut! Det är väl självklart så att jag inte blir så populär hos sönerna när de får avsluta dataspelandet för att åka ner och städa på ridklubben, men faktum är att grabbarna ändå tycks trivas så bra när de väl kommer ner och är delaktiga tillsammans med alla andra.

Alla killar borde förresten fostras i stallar nu när inte alla gör lumpen längre! JOPP, så tycker jag!

Så mysigt

 Jo det är något alldeles speciellt med att tävlingsdebutera! Det gick bra för Lukas men det var såååå nära att han trillade av. Ponnyn han red är förresten samma ponny som alla våra söner tävlingsdebuterat med. Joo, det är något alldeles speciellt med lilla, fina Hazard. Alla sönerna har tyckt om denna ridskoleponny och alla tre har faktiskt tävlingsdebuterat på just henne.

Men hon var extra het idag och det tror jag beror på väderomslaget. Hästar blir liksom gladtokiga av minusgrader och lite vitt på marken.

Men det där med hästliv är ju lite speciellt. Man kliver upp klockan 06.00 för att utfodra hästar, sedan ska alla ungar upp i ottan å äta frukost å så ska dom borsta sina ponnyer och göra dem klara för transport. Så joo, Hazard blev över sig glad i en högersväng idag och kickade till lite med bakbenen och busgalopperade ett par språng. Så nära kraschlandning, men sonen lyckades liksom klamra sig fast vid halsen, återfinna balansen och joo, hinna styra på rätt hinder i sista stund. Äh, jag känner igen det där, jag… ha ha ha…

Så där har ju jag hållit på i 20 år och det är lika roligt än!

Inga fula ord, ingen mobbning

Nej, du hör aldrig ”Jävla sopa!” på en ridtävling. Alla hjälper alla och alla har största respekt från minsta lilla minsting som gör ett lika stort jobb med sin runda i en bomklass (hinder i form av bommar på marken), som de äldre barnen gör med sina högre och svårare hinderbanor. Alla gör jätteprestationer och jag är så imponerad av barnen!

Emil och Carro bytte ponnyer idag, joorå något de har kommit på själva, att det kan vara kul att tävla varandras ponnyer. Å det gick sanslöst bra för båda! Kul!
    Carro har lånat Chemp å Emil har lånat Julle.
  
Å små söta tomtar delar ut priser till Adam efter hans felfria ritter. Bara några klasser dessförinnan har Adam delat ut priser till de små barnen.
 
    PERFEKT! BARA SÅ PERFEKT ALLTSÅ! Stora å små, små o stora! Hästarna förenar!

Å så en närvarande vuxenvärld – å vad jag önskade att det skulle vara så i skolan också, men näe, så är det INTE och det påverkar så många elever på ett alldeles fruktansvärt sätt. Men så tänker jag:

Självklart kan inte samhället lösa problemen med mobbning i skolorna
Jamen det är ju självklart att samhället inte kan få bort mobbning i skolorna. Många vuxna är ju inte ett dugg bättre själva, ju. Larmrapport på larmrapport om vuxna som utsätts på sina arbeten får vi höra på Nyheterna.

Vad är det för vuxenvärld vi har skapat? 

Roger har nu blivit utfryst i politiken… men det är nästan bara roligt tycker båda jag och han

 Joo, det här måste jag ju berätta. Roger, min man, är nu för besvärlig i skolnämnden så nu har de andra partierna liksom ”fryst ut honom”. Det går till så att när Alliansens partier (moderaterna, centerpartiet, kristdemokraterna och folkpartiet) har sina gruppdiskussioner, så har oppositionen (de som inte styr utan utmanar de styrande, kan man säga; socialdemokraterna, vänsterpartiet och hittills miljöpartiet som Roger företräder) haft sina gruppdiskussioner. Men nu vill ingen av partierna ha med sig Roger i sina grupp längre, så nu får han sitta ensam när de andra diskuterar i sina grupper.

Visst är det lysande? Vilka stolpskott! Man bevakar alltså i högre grad än någonsin sina positioner. Tänk er att det är dessa vuxna som ska vara de som ska ansvara för att våra barn inte utsätts i skolorna.

Visst är de trovärdiga? Ha Ha Ha!

Näe, vi skrattar faktiskt åt det hela, jag och Roger och vi har inga problem med att dom här människorna gör så här. De är rädda, helt enkelt!

Men de kommer at få välja hur dom ska ha det framöver, var så säkra.

Vi tror nämligen att de är så urbota korkade så att dom tror att det är Roger som säger till mig vad jag ska blogga om. SKRATTRETANDE!
Ett litet, litet, litet avslöjande...

Jag upplyser härmed om att jag under fyra års tid suttit som nämndsekreterare i en politisk nämnd i en av grannkommunerna.

JAG STÅR ALLTSÅ PÅ EGNA BEN OCH JAG HAR FÅTT EN TOPPUTBILDNING NÄR DET GÄLLER KOMMUNAL NÄMNDADMINISTRATION SAMT KOMMUNALA STYRNINGSPROCESSER av extremt vassa männsikor som gått  vidare i livet! En av mina utbildare är till exempel åklagare idag. 

Dåren som kallar mig för "demokratiskt oskolad" och flera med honom arroganta politiker tror sannolikt att det är Roger som talar om för mig vad jag ska skriva här… Dom är helt enkelt helt tomma i skallen...

Så igen- Tack Jutis för det tydliga, klara, handlingskraftiga ledarskapet, som gör att våra barn, trots den pennalism de upplevt i sin skola, bygger upp sina självförtroenden och sin känsla för vad kamratskap och gemenskap innebär.

Jutis är Världens bästa ridskola! Jag lovar er!
Kram/Catwoman

 JAG HATAR MOBBNING OCH EXKLUDERING! Fast det visste ni väl redan! =)












9 kommentarer:

http://abebedorespgondufo.blogs.sapo.pt/ sa...

Very good.

Linda sa...

Vuxen-mobbing, det är dagisfasoner., har tyvärr råkat ut för det med... Känns faktiskt värre än när man var liten...

Anna-Lisa sa...

Verkar mysigt på eran ridskola men jag har ridit på ett ställe där inta alla va snälla så man kan inte bara säga att stall är en bra plats:(

Camilla Eriksson sa...

Hej!
är det okej om jag länkar din blogg på min?
Dina inlägg är liksom så helt awsome! du skriver vad du tycker om saker o ting vilket är liksom jag vet inte hur man ska säga? modigt på ett sätt, det är inte många personer vuxna som barn som vågar det!

Men din blogg är verkligen helt AWESOME!

Real Catwoman sa...

I´m very curious of who you are writing to me in english ( american english I guess). Have we met while I stayed in Brazil thanks to the scoolarship that I got 1997? I get that kind of feeling... Please tell me who you are, I would be so glad.
Linda: Jag blir så ledsen när du berättar det där. Vuxna människor! Åååå det där har jag aldrig förstått. Jag hoppas så innerligt att du fått en fin och harmonisk tillvaro med mannen i ditt liv. Han verkade så snäll och rar när ni båda kom å hälsade på oss i somras. Så mysigt gjort av er! Anna-Lisa: Jag tror dig! Det finns givetvis skitmiljöer även när det gäller stall. Tonårstjejer som "tisslar, tasslar" om att "hon rider dåligt" och att "hon inte sköter om sin häst" å en massa annan sån skit. Joorå, för att inte tala om "stroppfisarna" ( tack och lov ganska få) som tror att dom äger hela Sverige bara för att dom haft råd att köpa miljonponnyer till sina ungar! Jooru, det finns otrevligheter inom vår sport också. Det är därför jag är så tacksam för de unga ledare som jag menar sätter sin fina prägel på vår ryttarförening. De har nolltolerans för utfrysning, stropperier och annan skit. Dom känns fasta i sina livsprinciper, men det medför också en del högljudda diskussioner ibland, men jag tror att det hör till i en värld fylld av engagerade människor. Mina barn har det bra i deras vård, ledarna ställer krav, rutinerna är fasta och ett uppriktigt engagemang finns för varje barn, så har i alla fall vi upplevt det.Tänk om du kunde vara hos oss istället; Anna-Lisa! Det hade varit trevligt att ha dig hos oss. Vi hade tagit hand om dig oavsett din ridnivå! En prestigelös förening! Kram alla! Kämpa på i era liv, det får vi alla göra, men det går lättare om vi delar med oss lite till varandra!

Real Catwoman sa...

Oj Camilla: Såg inte din kommentar. Det är klart att du får lägga ut min blogg bland dina vänner. Jag är människa, bara, precis som du. Ibland är jag bra, ibland tänker jag fel, men då kan andra människors inputs få en att tänka nytt. Jag älskar verkligen er ungdomar, ni är så fina å jag har så kul med er å hästarna! vilket drag det var igår!

Camilla Eriksson sa...

ja det va det verkligen igår! men jag tyckte allt att emil och adam skulle klätt ut sig ju :)

Real Catwoman sa...

Jag håller med dig, Camilla! Jag försökte verkligen, men du vet ju själv hur ni tonåringar är när ni bestämt er för något... (ha ha, förlåt, menar inget illa), men näe, de var obevekliga båda två å bara VÄRGRADE att klä ut sig! Du å Felicia var ju däremot för härliga! Snacka om "BAD TASTE"! Ha ha ha... Å så gick ni ut på stan så där oxå, sa du... ha ha ha ha ha =)

Camilla Eriksson sa...

haha ja, vi är såna! jag och felicia får väl tving på dom ngt nästa gång!

men jag tyckte det va riktigt snyggt jue! ;) eller nej, det såg förjävligt rent ut sagt..
Hahah ja vi gick ner till 7eleven, :) sjukt kul :)