måndag 9 april 2012

Vilken Påskhelg vi har

Nu är jag vaken mitt i natten... måste skriva, lite bara...

Jag kan inte med ord beskriva vilken härlig påskhelg vi har. Idag har jag varit ute med min älskade snart 2-årige hingst ”Reborn Spirit” på en kall vårpromenad. Sakta men säkert ett steg i taget lär han sig saker. Han vill lära sig, är nyfiken. Det går inte tvinga 550 kg muskelmassa till något han inte kan/inte vill/ inte förstår. Man måste vara pedagogisk.



Idag lär sig Spirre vad en självutlösare på en kamera är..., här har vi promenerat i 1 km upp på berget, det är ju viktigt att du Spirre snabbt lär dig det eftersom att matte kommer att ta tusentals bilder på dig, grabben.. japp, en lätt sadel och träns är på. Det går bra att gå ut och gå, han verkar lita på och ty sig till mig, relationen med djuret kommer först, annars kan han inte lära sig något...Han måste lita på människan. Men allt är läskigt så Spirre vill gärna hoppa upp i min famn... En "2-årig-häst" förstår inte att inte det går, en 2-årig häst kan bli så rädd, så rädd och då kan den resa sig på bakbenen och komma farande med sina framhovar rakt i skallen på en, så därför: 1. Alltid hjälm och 2. alltid spö = din säkerhet och din hjälp att försiktigt mana på framåt, ty den minsta brevlåda kan ju verka jätteläskig för en "liten häst". 3. Jag har stålhätta i mina stövlar, så kanske jag får behålla mina tår även efter mina promenader med lill-hingsten! 4. FÖRBJUDET ATT HA BRÅTTOM! Det tar den tid det tar, punkt å slut!
-------------------------
Hur är det möjligt, tänker jag, att jag som inte är utbildad pedagog fattar det här när så många så kallade pedagoger inte klarar av relationen med barnen i skolan och bara skyller ifrån sig på barnen och deras föräldrar när det går dåligt för dem i skolan?

Hmmm, nåväl, idag har jag också hunnit med att hjälpa en familj som brottats i många år med Skövde kommun att göra sin anmälan till Skolverket. Jag känner igen allt de berättar; frustrationen, ilskan, känslan av att inte bli trodda, skuldkänslan (Skövde kommuns skolvärld tycks ha kommit att bli expert på att kritisera och ifrågasätta föräldrar när skolan, inte sällan, misslyckas  kapitalt med sitt uppdrag med elever i skolan. Högsta skolledningen i kommunen tycks nästan ha utarbetat ett slags system som går ut på att ”knäcka föräldrar till tystnad”, genom att skuldbelägga dem). Jo,  jag har ju alltid skolan i bakhuvudet.
Men igen; varför är jag som amatör bättre i relationen t o m med med mina hästar än vad många av Skövde kommuns skolor är med flera av kommunens barn? Jag fattar inte det. Vad har gått snett? Om min häst inte förstår mig på ett sätt så får jag pröva ett annat för att komma dit jag vill. Det är ju rimligtvis likadant med människor, eller?
Nog om skolan.
Hästsport - en social fostran

Jag är så glad för att våra grabbar får den sociala fostran, som de borde få men inte får i sin skola, i sin ryttarförening SRS istället. Hemligheten för det lyckade receptet är enkel:
Ledare, föräldrar, ridskole-elever; alla tycks respektera varandra och vi behandlar varandra väl. Grönaste av gröna nybörjare får beröm och uppskattning för sina framgångar, likväl som duktiga äldre ryttare blir hyllade för fina insatser. Men också tycks det mig vara så att alla hjälper alla, även i motgångar på eller bredvid hästryggen. När jag en dag, för inte så länge sedan, brottades med en trött och lite arg minste Björnbuse Almgren, som VÄGRADE att sätta på sig ridstövlar och ridväst, blev jag bara så sanslöst trött och grinig själv… , tja, ni vet ju hur det är alla hårt stretande föräldrar… jag suckade tungt, men då kom Monica; mormor till en av de duktiga stalltjejerna:
”Jag fixar det här” sa hon till mig och så började hon att prata min minsting tillrätta - och jag kunde konstatera hur BRAAA han kunde fixa sin egen utrustning utan att jag behövde stormkoka av irritation.

Påskacup
Vi har haft Påskacup – det finns så mycket fint att berätta, å det har gått så lysande för vår Adam å hans Magnum, som fick vinna hela cupen.
Jag känner en sådan värme från omgivningen. Det känns som att alla verkligen unnade honom det. Vi fick förresten se så många fina ritter. Hästar som tävlar i en egen klass och ponnyer i en egen.
Ridsport – världens mest jämställda sport. Gammal, ung, man, kvinna – ALLA TÄVLAR MOT ALLA!
I SRS Påskacup tävlar man dressyr dag 1 ( långfredagen) och hoppning dag 2 (Påskafton). Vilka tävlingsklasser (svårighetsgrader i dressyrprogram och hinderhöjder) respektive ekipage ska delta i avgörs ihop med ridlärarna i något som mest kan liknas vid golfspelarnas handikappsystem. Det är inte meningen, på SRS Påskacup, att duktiga tävlingsryttare lätt som en plätt ska kunna slå en ridskoleelev och plocka pris efter pris, det vore ju skittråkigt för allt och alla, utan då får den mer rutinerade ryttaren tävla mot den mindre erfarne ridskoleryttaren men i svårare dressyrprogram och högre hinderhöjder. Smart system för alla å så blir det mer spännande så! Vi hade långt fler än 100 starter. Så kul med en levande förening!

Jag tror inte jag orkar skriva om allt härligt så jag matar in korten å beskriver lite under dem… Varsågoda: Håll tillgodo:

Tidigt fick vi kliva upp på Påskaftonen å det var kallt ute. Alla frös, så även Magnum.
Men vädret var så mycket bättre än långfredagen. Lille Lukas startar storebror Adams Magnum i 30 cm banhoppning, så spännande!


Världens stoltaste Lukas sitter på världens snällaste Magnum å ska strax in på framhoppningen!


 Å här är det full fart fart i banan. Magnum är nöjd över "semesterturen" med knappt märkbara hinder och en lätt ryttare på ryggen.


Så sanslöst roligt! Magnum är en ponny för alla, alla kan rida honom, men vi behåller honom hos oss. Vår mysponny! En sådan liten ryttare ska inte rida en så stor ponny om inte ponnyn är ursnäll! Magnum är ursnäll!


Jamen här sitter ju Monica, hon som hjälpte mig med trött Lukas och hennes Olle och pratar med en klubbförälder.Vi medlemmar myser i klubbens kafeteria fö det var svinkallt i ridhuset idag
.

Ha ha, vi tar ju upp halva kafeterian, bara vi Almgrenare...



Full fart i kafeterian, alla vill ha något i magarna mellan klasserna...


Detta är Petra å hon är speciell för mig, en mamma som också kämpar å kämpar å kämpar mot Skövde kommun. Detta är en tigrinna å hon vet vad jag vet om Skövde kommuns skolledning, nämligen att man inte får den hjälp man behöver när barnen får det svårt i skolan. men här har på SRS har vi alla en fristad där våra barn och vi föräldrar kan vara lyckliga. Petra vågar också prata om eländet i skolans värld i Skövde kommun. Får jag skriva om dig, undrar jag? Självklart! säger Petra. Hon vet. Jag vet. Vi är många som vet å fler å fler vågar öppet tala om det hela, nu när vi vet att vi inte är ensamma om eländet.















Kolla här, förresten, kolla in bara, stora å små i en härlig blandning, alla "går banan" ihop. Hur rider man bäst på detta hindret? Ska man ta en lång eller kort sväng? Joorå, konkurrenter är man förvisso, men så hjälper man varandra i alla fall, innan start. Äldre och/eller mer rutinerade ryttare ger yngre/ mindre rutinerade ryttare goda råd.


Ja, snön och kylan tvingade föreningen att lägga framhoppningen inomhus... det blir trångt och svårt...


Fanny har precis avslutat sin hoppning med en dubbelnolla, därav smilet, det gick ju jättebra. Vi har alltid tyckt om att låna ut våra hästar/ponnyer till duktiga och snälla ryttare, det är bra för alla, för ponnyerna, för de stalltjejer som inte kan/vill ha egen häst men ändå vill tävla ibland och för våra grabbar som på så vis får hjälp. Fanny och Chempis slutade på en fin fjärdeplats i Påskacupen totalt. Så roligt!


 Å här ser vi mys-Sara på "sin Ice" å så bröderna Almgren på sina New Forest- ponnyer. Joorå, såklart hoppade hon hem hästklassen, var det inte to m så att du Sara vann hela Hästklassen? Jag är gammal å dement så nu minns jag ju inte, men joooo, visst var det väl så???


Emil å Chempis går för vinst, men det höll inte denna gång, det blev en stentuff högersväng, ett missförstånd mellan häst och ryttare å Champ hoppade då över ett blomsterarrangemang th om hindret istället för själva hindret... ha ha... detta är språng nr 1 och Emil har dragit upp ett bra tempo redan från start med Chemp, som älskar alla former av tävlingsbanor... Bara han får synas så trivs han, EN DIVA TILL PONNY VI HAR!



Ja, det här är ni väl värda, Adam å Magnum. Jadu Adam, när dina föräldrar vill hjälpa och slåss för dig för att du mobbats och utsatts i din skola, ja då anmäls de till Socialtjänsten. VILKA STOLPSKOTT TILL CHEFER! Nu ska vi väl anmälas för att vi tävlingshetsar våra barn... ha ha ha... men då har vi en hel förening bakom oss som kan berätta om hur det är med den tävlingshetsen... Nej, vi kör på Jim Thuresson Thuressons linje (ni vet den där mannen som tränat amerikanska landslaget i basket och som håller föredrag i olika idrottsföreningar, t ex i vår förening): "Har man kul så kommer framgångarna till slut!" Å vi har kul i SRS i avtal med Jutagården, för där finns det nämligen en fungerande företagsledning med skickliga pedagoger som är engagerade i varje barn.


Å här vann ni varsin dressyrklass. på långfredagen. Grattis på er å nu ska ni ut å tävla igen, har ni kommit på, ni båda. Emil vill ju inte tävla dressyr på sin egen ponny, men Chempis vill, å då lånar vi såklart ut honom eftersom vi ändå ska åka... Det är bra det, då får Fannys pojkvän, som är handbollskille hänga med på fler hästtävlingar, kanske kan vi lura upp honom på Magnum å sen är han såld, jag lovar er - då konverterar han till hästsport... he he...Många gör ju det...


Äh, jag har massor av bilder men nu måste jag sova hur kul detta än må vara...


Kram alla//
Catwoman

1 kommentar:

Jannica sa...

Vilket härligt "reportage"! Fint att få läsa om hästvärlden och vilken stor betydelse idrotten och föreningslivet har för väldigt många barn och ungdomar. Det vet jag själv av egen erfarenhet. Ni verkar ju ha så många duktiga ledare och alla dessa tuffa hästtjejer och denna positiva miljö. Det måste ju vara fint för dig o dina söner att få uppleva denna gemenskap. Och din självklara generositet, när du
lånar ut dina hästar.
Jag blir så glad när jag läser att du mår bättre.

På något vis undrar jag om det fanns en " mening" med detta...Inte att dina söner skulle lida. Men att du o din man som har ett stabilt familjeliv, ordnade förhållanden, du Kihlen som har verktygen och kan framföra dina argument både muntligt och i dina välformulerade skrivelser. Att det helt enkelt blev en för hård nöt att knäcka för Skövde kommun och att dessa problem i skolan med omfattande mobbning och ledningsproblem inte kan döljas och tryckas ner längre. De har ju skrämt föräldrar till tystnad och till och med försökt med er familj med sitt simpla försök att anmäla er till socialtjänsten ( där kompetent o professionell personal hanterade detta bra).