tisdag 14 maj 2013

En resa värd namnet är nu över










Detta kom till mig häromdagen då jag putsade mina ridstövlar:

Vårdade och fina
då kan de skina,
likadant med barn,
man måste vårda de sina.

Släpade i smutsen - det kan alla bli nå´n gång,
det klarar stövlarna och barn,
men om plågan blir för lång,
ja, då spricker lädret snart,
liksom barn skadas så klart.

Då finns det människor som tror,
att läderfett utanpå skor,
utan att först ha tvättat rent,
kan fixa jobbet - men för sent.

Därunder finns ett skadat läder,
som inte klarar hårda väder,
oavsett hur fräscht och snyggt,
blir inte barnet lugnt och tryggt.

Nej, fuska genom livet funkar inte någonstans,
Så tänker jag var gång jag putsar-
och ser ridstövlarnas glans.

Nu gäller det att jobba på,
för allt vad tygeln tål,
fast det de gjorde mot vårt barn,
rev i lädret fula hål.

Det är när ovädret är över,
å all lera sitter kvar,
som en rengöringsmanöver,
all Din tid och fokus tar.

Nä, jag tänker inte ösa på,
med kräm och läderfett,
innan jag vet hur lädret må,
därunder,
när man tvättat rent och sett,

Mina tankar kommer att bestå för resten av mitt liv.
Jag har sett och jag har förstått,
Sverige mår inte så bra som vi låtsas...

Catwoman








Inga kommentarer: